Bewegen en Stofwisseling

Lees verder

Bewegen en Stofwisseling


Om te overleven als mens hebben we 2 dingen nodig: zuurstof en voedingsstoffen. Via de ademhaling krijgen we zuurstof binnen en via de voeding komen de verschillende voedingsstoffen binnen. Het bloed zorgt ervoor dat de zuurstof en de voedingsstoffen  naar alle cellen van de organen en naar de cellen van de spieren wordt vervoerd. In de cellen ontstaat dan de “verbranding ” of  de stofwisseling. Het doel hiervan is energie. Bij dit proces ontstaat koolzuurgas ( CO2 ) en dit is absoluut geen afvalstof maar er moet voldoende koolzuurgas in de cellen en in de longblaasjes achterblijven.

Bij een diepe ademhaling in rust verdwijnt er te veel koolzuurgas bij de uitademing en zal de nieuwe zuurstof bij de volgende inademingen zich meer aan de hemoglobine van het bloed hechten. Dit betekent dat er minder zuurstof aan de cellen van de organen en van de spieren wordt afgegeven. Het gevolg hier van is: een verstoorde stofwisseling!! Er komt een zuurstoftekort bij de cellen en uit wetenschappelijk studies is gebleken dat zuurstoftekort  bij de cellen de hoofdoorzaak van kanker is. ( RK Universiteit Leuven ) daarnaast is het de oorzaak van vernauwingen van de bloedvaten, bronchiën en darmen.

Als we gaan bewegen dat zal de stofwisseling worden geactiveerd en zal er meer koolzuurgas worden geproduceerd. Een consequente neusademhaling tijdens rust en in het bewegen ( wandelen, fietsen, wielrennen, sporten ) zorgt ervoor dat dat er meer CO2 in het lichaam achterblijft en derhalve er een betere afgifte van zuurstof bij de cellen plaats vindt en de stofwisseling wordt hersteld. Uiteraard zul je tijdens het bewegen dieper moeten ademen, maar doe dit wel met de mond dicht.

Voor wielrenners, tennissers en andere sporters zullen veel merken: minder snel vermoeid, niet meer zo kortademig en veel minder verzuring van o.a. de benen.

Beklimming Cauberg Valkenburg met Dichtgeplakte mond

De foto waar ik met afgeplakte mond de Cauberg ( 12% helling ) in Valkenburg drie keer achter elkaar heb beklommen  ( aug. 2018 ) is bedoeld als demonstratie van een permanente neusademhaling. Dit is een proces dat je moet leren en dat is een onderdeel van de Buteyko cursus. Dit proces heb ik beschreven in mijn boek: Adem minder genees jezelf  in het hoofdstuk: Geen Epo maar Buteyko.  De ervaring met de begeleiding van oud-cursisten en tevens amateurwielrenners heeft me geleerd dat de resultaten verbluffend zijn.

 Ook de prestaties van beroepswielrenners zullen hierdoor met sprongen  vooruitgaan.

In zijn algemeenheid kunnen we stellen dat het matig bewegen ( wandelen, fietsen ) zeer belangrijk is voor het behoud van een goede gezondheid of een herstel van de gezondheid en wel op dagelijkse basis.

Een hoge leeftijd mag geen excuus zijn om de stofwisseling niet te stimuleren door matig te bewegen.